Netværk i Nagoya og varme bade i Toyota City

13. november 2017 Slået fra Af rv

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.86″ background_layout=”light”]

På 5. dagen i Japan gik turen med toget tilbage til Nagaoya. Ja, her landede vi jo, da det ikke var muligt at få en flybillet til en anstændig pris hvis vi ønskede at lande i Tokyo. Men når man har et JR Pass til hele Japan, er det ingen ben i, at sætte sig ind i japanernes stolthed, SHINKANSEN og lade det køre os de knap 2 timer med 300 km/t. Shinkansen har kørt siden 1964 (OL i Tokyo) og er slet og ret, aldrig forsinket. Man mærker intet mens man suser igennem landskabet og de små byer, og der er tid nok til at nyde synet af Mt. Fuji, som på en klar dag kan nydes, derude i horisonten.

Med ankomst på stationen i Japans 4. største by klokken 11:48 var der masser af tid for de gode værter til, at nærmest opvarte os i hoved og r.. Vi spiste frokost på en dejlig, lokal “sidde på gulvet”_restaurant, vi kom og fik den skønneste, guidede rundtur på Nagoya Castle – noget af det mest imponerende på hele Japanturen. Vi nåede forbi et lokalt tempel, inden vi skulle til den traditionsrige venskabstræning for Hakusans medarbejdere og Svendborg Judo Klubs medlemmer. Denne gang var værterne dog stærkt amputerede grundet arbejdspres (..hvad ellers), så vi holdte os til en enkelt times træning. Der blev svedt, grinet og naturligvis kæmpet en del – hvad skulle vi eller have grint af? 🙂

Godt selskab og nomi-hodai

Om aftenen var vi naturligvis ude til den obligatoriske sammenkomst, som jo altid udvikler sig som det skrider frem. For når japanerne går ud, er der altid fuld hammer på en omgang “nomihodai”. Det er slet og ret “Drik hvad du kan” – i 2 timer. Dertil kom også en “spis hvad du kan” middga oven i købet. Af den slags som man selv steger ved bordet. Vi startede naturligvis med at drikke et par øl og skåle i sake. Hvad maden angår kom der alt fra tunge, over indvolde til det lækreste mamorerede kød ind. I Danmark kender vi Kobe-kød fra historien om koen der får massage og lever af Bayers øl. I Japan er Kobe kød ikke det man nødvendigvis spiser, når man spiser godt. Det kan siges, at Kobe kød ikke var i nærheden af at “Vinde årets bedste kød i Japan 2016”. Det bedste smagte vi, men mere om det senere. Det er dog en kendre bedre en hakket oksekød.

Vi følger os som konger når vi besøger vores venner i Nagoya. Som tak for det fantastiske selskab medbragte vi lokale gaver fra Sydfyn. Så i ugerne efter besøget, må nogle af japanerne have sovet godt om natten, oven på et par glas sydfynsk snaps og whiskey.

Slutningen på en fantastisk dag og starten på et nyt eventyr

toyota city hotel ryokan traditional roomDagen sluttede med at vores eminente værter og chauffører kørte os til vores hotel i Toyota City. Vi blev booket ind på et af Toyoyas mange overnatningssteder, som de bruger til at huse samarbejdspartnere, gæster m.m. Her sluttede vi denne vildt indtryksfyldte dag med et par bajere i hotellets onsen (varm kilde), inden vi gik til ro i vores traditionelle, japanske værelser. Iført kimono, naturligvis.